Αδυναμία εκτέλεσης του Portlet. The file '/Portal/Portlets/TopMenu.ascx' does not exist. ESDY.gr




 Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας

  Διαδημοτικό Δίκτυο Υγείας                                                                                                                      

 Αρχική ΑΚεΠΥ  Η Υγεία από το Α έως το Ω  Μάθε για τα ΑΚεΠΥ  Παραδοτέα Έργου
 
Η Σχολή>
Τομείς>
Μεταπτυχιακά Προγράμματα>
Ειδικά Προγράμματα
ERASMUS+>
Βιβλιοθήκη>
ΕΛΚΕ>
KEK>
Διοικητικές Υπηρεσίες>
Επιτροπή Βιοηθικής>
Σύλλογος Αποφοίτων
Προκηρύξεις - Προσκλήσεις>
Επικοινωνία - Πρόσβαση
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι
Συχνές Ερωτήσεις - FAQ





 

Παχυσαρκία

Παχυσαρκία είναι η αύξηση του σωματικού λίπους σε ποσοστό
- πάνω από 30% του βάρους στις γυναίκες
- πάνω από 25% του βάρους στους άνδρες.

Η παχυσαρκία θεωρείται η επιδημία της εποχής μας και είναι ένα πρόβλημα που συνεχώς διογκώνεται. Τα τελευταία χρόνια οι παχύσαρκοι άνθρωποι στην Ελλάδα πληθαίνουν και το χειρότερο είναι ότι αυτό αφορά και τα παιδιά. Αυτό είναι εξαιρετικά ανησυχητικό γιατί η παχυσαρκία αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση διαφόρων νοσημάτων όπως:
- Υπέρταση,
- Οστεοαρθρίτιδα,
- Δυσλιπιδαιμία (αύξηση της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων του αίματος),
- Διαβήτης τύπου 2,
- Στεφανιαία νόσος,
- Εγκεφαλικό,
- Χολή
- Σύνδρομο άπνοιας κατά τον ύπνο,
- Καρκίνοι (ενδομητρίου, μαστού και παχέος εντέρου).

Είμαι παχύσαρκος; [Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ)]
Ποια είναι τα παθολογικά όρια του βάρους των ενηλίκων;
Υπάρχει άλλος τρόπος να μετρήσω την παχυσαρκία μου;
Γιατί παχαίνω;
Ποια είναι η συχνότητα της παχυσαρκίας στους έλληνες ενήλικες;
Γιατί είναι συχνότερη η παχυσαρκία στους υπερήλικες;
Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο να γίνουν παχύσαρκοι;
Πώς μπορώ να προλάβω την παχυσαρκία ή να μειώσω το σωματικό μου βάρος;
Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να χάσω βάρος;
Ποιοι δεν πρέπει να προσπαθήσουν να χάσουν βάρος;
Ποια αντιμετώπιση της παχυσαρκίας θεωρείται αποτελεσματική;
Πώς γίνεται η θεραπεία της παχυσαρκίας στους ενήλικες;
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της υγιεινής δίαιτας;
Υπάρχουν«μαγικές» δίαιτες και τροφές με «μαγικές» ιδιότητες;



Είμαι παχύσαρκος;

Η παχυσαρκία μετριέται με τον Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ).
Ο ΔΜΣ είναι το πηλίκον του βάρους (σε κιλά) δια του τετραγώνου του ύψους (σε μέτρα): ΔΜΣ=Β/Υ2. Π.χ. άνθρωπος με βάρος 90 κιλά και ύψος 1,80 μ. έχει ΔΜΣ=90/1,80x1,80=90/3,24=27,7.

Ποια είναι τα παθολογικά όρια του βάρους των ενηλίκων; Όταν ο ΔΜΣ είναι :
- μικρότερος από 18,5 το άτομο χαρακτηρίζεται ισχνό.
- μεταξύ 25 και 29,9 το άτομο είναι υπέρβαρο.
- ίσος ή μεγαλύτερος από 30 το άτομο χαρακτηρίζεται παχύσαρκο. 
- ίσος με 30 έως 34,9 υπάρχει παχυσαρκία κατηγορίας Ι.
- ίσος με 35 έως 39,9 υπάρχει παχυσαρκία κατηγορίας ΙΙ.
- ίσος ή μεγαλύτερος από 40 υπάρχει παχυσαρκία κατηγορίας ΙΙΙ ή νοσογόνος παχυσαρκία.


Υπάρχει άλλος τρόπος να μετρήσω την παχυσαρκία μου;
• Μια χρήσιμη μέτρηση για την εκτίμηση των κινδύνων από το αυξημένο σωματικό βάρος στους ενήλικες είναι η μέτρηση της περιφέρειας της μέσης.
• Η περιφέρεια της μέσης δίνει πληροφορίες για το λίπος που βρίσκεται στην περιοχή της κοιλιάς. Όταν είναι αυξημένη, κάνουμε λόγο για κεντρική παχυσαρκία.
• Ο κίνδυνος καρδιαγγειακών νοσημάτων είναι αυξημένος όταν η περίμετρος της μέσης είναι μεγαλύτερη από:
   - 88 εκατοστά στις γυναίκες, και
   - 102 εκατοστά στους άνδρες


Γιατί παχαίνω;
Συνήθως επειδή
- τρως περισσότερο από ό,τι χρειάζεσαι και / ή
- δεν κινείσαι αρκετά.

Σπάνια η αύξηση του βάρους οφείλεται σε
- γενετικά αίτια ή
- οργανικά προβλήματα.


Ποια είναι η συχνότητα της παχυσαρκίας στους έλληνες ενήλικες;
Στην Ελλάδα σύμφωνα με στοιχεία έρευνας:
- 53% των ανδρών και 31% των γυναικών είναι υπέρβαροι, και
- 20% των ανδρών και 15% των γυναικών είναι παχύσαρκοι.
- Η μεγαλύτερη συχνότητα παχυσαρκίας παρατηρείται σε άνδρες άνω των 40 ετών και σε γυναίκες μεταξύ 50 και 59 ετών.
- Κεντρική παχυσαρκία (αυξημένη περιφέρεια μέσης) παρατηρείται σε ποσοστό 36% των ανδρών και 43% των γυναικών.

Στην Ευρώπη η παχυσαρκία παρατηρείται σε ποσοστό 10-20% στους άνδρες και 10-25% στις γυναίκες, ενώ τα τελευταία 10 χρόνια η συχνότητα της παχυσαρκίας έχει αυξηθεί κατά 10-40% στις περισσότερες χώρες.


Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο να γίνουν παχύσαρκοι;
• Άτομα που έχουν παχύσαρκους γονείς.
• Όσοι ήταν παχύσαρκοι σε κάποια φάση της ζωής τους.
• Όσοι αύξησαν το βάρος τους κατά 5 κιλά τα τελευταία 5 χρόνια ή κατά 8 κιλά μετά την ενηλικίωσή τους.
• Παιδιά που αύξησαν το βάρος τους πάνω από 7,5 κιλά στον πρώτο χρόνο της ζωής τους.
• Άτομα χαμηλού κοινωνικο-οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου.
• Γυναίκες στη φάση της εφηβείας, της εγκυμοσύνης και στην εμμηνόπαυση.
• Υπερήλικες


Γιατί είναι συχνότερη η παχυσαρκία στους υπερήλικες;
Τα άτομα που βρίσκονται στην τρίτη ηλικία, και κυρίως οι γυναίκες, έχουν την τάση να αυξάνουν το σωματικό βάρος τους λόγω
- της μείωσης του μεταβολικού ρυθμού, και
- της μειωμένης κινητικότητας και δραστηριότητας.
Γι’ αυτό θα πρέπει να περιορίζουν την πρόσληψη τροφής, ώστε να διατηρούν σταθερό το βάρος τους.

Πώς μπορώ να προλάβω την παχυσαρκία ή να μειώσω το σωματικό μου βάρος;
Με δύο τρόπους:

1. Να υιοθετήσεις υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
 
•  Οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες συμβαδίζουν με τις αρχές της παραδοσιακής μεσογειακής διατροφής, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στην Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.
Η πρόσληψη θερμίδων δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από αυτήν που χρειάζεται το άτομο για να διατηρήσει το βάρος του.
Η διατροφή θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ποικιλία και να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφών.
Θα πρέπει να καταναλώνεται άφθονο νερό.
Η κατανάλωση αλατιού θα πρέπει να μειώνεται στο ελάχιστο δυνατόν.
Η ημερήσια κατανάλωση τροφών θα πρέπει να κατανέμεται σε πολλά γεύματα (5-6).
Θα πρέπει να ενθαρρύνεται η συστηματική λήψη πρωινού.
Τα άτομα θα πρέπει να τρώνε μαζί με την οικογένεια ή τους φίλους τους.
Το φαγητό θα πρέπει να σερβίρεται σε στρωμένο τραπέζι και σε ευχάριστο περιβάλλον.
Δεν θα πρέπει να ενθαρρύνεται η κατανάλωση φαγητού μπροστά στην τηλεόραση ή παράλληλα με άλλες δραστηριότητες.




 





 


 





2. Να ασκείσαι συστηματικά.
 
•  Η άσκηση πρέπει να είναι συστηματική (3-4 φορές την εβδομάδα για 30-40 λεπτά κάθε φορά).
Πρέπει να ασκούμαστε σε όλη μας τη ζωή.
 Η άσκηση πρέπει να ταιριάζει στην καθημερινή μας ζωή και όχι να τη δυσκολεύει.
Προτιμάμε την μέτριας έντασης αεροβική άσκηση (αυτή δηλαδή που απαιτεί μεγαλύτερη κατανάλωση οξυγόνου).
Καλές επιλογές άσκησης είναι:
- Περπάτημα με έντονο ρυθμό,
- Κολύμβηση,
- Ποδήλατο,
- Κηπουρική.
Είναι προτιμότερο η άσκηση να γίνεται 3-4 φορές την ημέρα επί 10 λεπτά κάθε φορά παρά μία φορά επί 40 συνεχόμενα λεπτά.
Είναι προτιμότερο η άσκηση να γίνεται στο σπίτι παρά σε κάποιον ειδικό χώρο εκγύμνασης (π.χ. γυμναστήριο).


















 
Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να χάσω βάρος;
• Όταν ο ΔΜΣ είναι μεγαλύτερος του 30 ή
• Όταν ο ΔΜΣ είναι μεγαλύτερος του 25 και
   - η περίμετρος της μέσης είναι μεγαλύτερη από:
• 88 εκατοστά στις γυναίκες και
• 102 εκατοστά στους άνδρες.
   - ή υπάρχουν δύο ή περισσότεροι παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων:
• Κάπνισμα,
• Υπέρταση,
• Διαβήτης,
• Δυσλιπιδαιμία,
• Οικογενειακό ιστορικό θανάτου από καρδιαγγειακό νόσημα σε σχετικά νεαρή ηλικία,
   - Μεγαλύτερη από 45 στους άνδρες,
   - Μεγαλύτερη από 55 στις γυναίκες.


Ποιοι δεν πρέπει να προσπαθήσουν να χάσουν βάρος;

• Έγκυες.
• Γυναίκες που θηλάζουν.
• Άτομα που βρίσκονται σε οξεία φάση κάποιας ασθένειας.
• Άτομα με σοβαρά ψυχιατρικά προβλήματα ή εξαρτήσεις από διάφορες ουσίες.
• Άτομα με ιστορικό ψυχογενούς ανορεξίας ή βουλιμίας.


Ποια αντιμετώπιση της παχυσαρκίας θεωρείται αποτελεσματική;
• Ο στόχος της αποτελεσματικής αντιμετώπισης της παχυσαρκίας είναι η ρεαλιστική απώλεια βάρους ή η αποφυγή περαιτέρω αύξησης του βάρους.
• Ο στόχος θα πρέπει να είναι:
   - Ρεαλιστικός,
   - Εξατομικευμένος,
   - Μακροπρόθεσμος.
• Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας περιλαμβάνει:
   - Την απώλεια βάρους,
   - Τη συντήρηση στο χαμηλότερο επίπεδο βάρους, και
   - Την αποφυγή της υποτροπής (νέα αύξηση βάρους).
• Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας διαρκεί εφ’ όρου ζωής.
• Όσο περισσότερο χρόνο παραμένει η παχυσαρκία, τόσο δυσκολότερη είναι η αντιμετώπισή της
 

Πώς γίνεται η θεραπεία της παχυσαρκίας στους ενήλικες;
• Διαιτητική αντιμετώπιση:
  - Δίαιτες πολύ λίγων θερμίδων,
  - Δίαιτες λίγων θερμίδων.
• Φυσική άσκηση.
• Τροποποίηση συμπεριφοράς.
• Ψυχολογική υποστήριξη.
• Φαρμακευτική αγωγή.
• Χειρουργική αντιμετώπιση.


 
 
•   Η υγιεινή δίαιτα πρέπει:
  - Να είναι εξατομικευμένη.
  - Να λαμβάνει υπόψη το ιστορικό του κάθε ατόμου.
  - Να λαμβάνει υπόψη τις διατροφικές προτιμήσεις ή αποστροφές του κάθε ατόμου.
  - Να στηρίζεται στην παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή.
  - Να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφών, ώστε να λαμβάνονται όλες οι θρεπτικές ουσίες.
  - Να περιλαμβάνει πολλά γεύματα (5-6).
  - Να στοχεύει σε απώλεια βάρους 0,5-1 κιλού την εβδομάδα, ώστε το άτομο να χάνει κυρίως λίπος και όχι νερό και μυς.
Η υγιεινή δίαιτα θα πρέπει να συνδυάζεται με οδηγίες για τη συστηματική αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.

















Υπάρχουν «μαγικές» δίαιτες και τροφές με «μαγικές» ιδιότητες;

 
•  Οι «μαγικές» δίαιτες υπόσχονται γρήγορη και εντυπωσιακή απώλεια βάρους χωρίς να συνδυάζονται με συστάσεις για την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.
Με τις «μαγικές» δίαιτες τα άτομα χάνουν γρήγορα βάρος, το οποίο είναι κυρίως νερό και μύες και όχι λίπος.
Με την εφαρμογή μιας «μαγικής»δίαιτας τα άτομα δεν αλλάζουν διατροφικές συνήθειες, με αποτέλεσμα να ξαναπαχαίνουν πολύ σύντομα.
Οι «μαγικές» δίαιτες χαρακτηρίζονται από ανισορροπία στην πρόσληψη θρεπτικών ουσιών και από κατανάλωση ή αποφυγή ορισμένων τροφών.
Τύποι «μαγικών» διαιτών είναι:
  - Δίαιτες που στηρίζονται σε αποκλεισμό συγκεκριμένων τροφών από το διαιτολόγιό μας.
  - Δίαιτες που στηρίζονται στην κατανάλωση απεριόριστων ποσοτήτων ενός μόνον είδους τροφής σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
  - Δίαιτες που στηρίζονται σε συνδυασμούς συγκεκριμένων τροφών.
  - Δίαιτες που αποκλείουν συνδυασμούς συγκεκριμένων τροφών.
  - Δίαιτες που στηρίζονται σε θαυματουργές τροφές.
  - Δίαιτες που διαχωρίζουν τα άτομα ανάλογα με κάποιο χαρακτηριστικό τους (π.χ. ομάδα αίματος).
  - Κυκλοφορούν μύθοι για διάφορα τρόφιμα (π.χ. ανανάς, γκρέιπ φρουτ, λεμόνι, ξύδι, μαϊντανός κτλ.) που δήθεν βοηθούν τον οργανισμό να αδυνατίσει ή να κάψει ή να διαλύσει το λίπος. Τίποτε από αυτά δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά.



























 

                                                       

   

 

            
 
 

 


 

Copyright ©
Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας      

Powered by - ATC S.A.

 Ε.Π. "Κοινωνία της Πληροφορίας"  Μέτρο 2.6
«Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας στην Υγεία και Πρόνοια»